BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, December 1, 2009

Belajar bukan sekadar dalam kelas...

Assalamualaikum...

alhamdulillah...setinggi2 kesyukuran ku panjatkan ke hadrat ilahi kerana saat ini...
ku masih diberi olehNya kemampuan untuk menulis dalam blog nie...
dah lame sgt x menulis rasenye...maklumlah busy dengan hal2 duniawi namun
sebgai seorang hamba Allah SWT di muka bumi ini...aku sedar, diri ini hanyalah musafir dunia
yang mencari bekalan untuk menuju ke akhirat sana yang kekal selamnya...

Syurga yang di cari....tp perlu kpd redhaNya...
"Redha ibu bapa, redha Allah"...
sejauh mana umat manusia berpegang dengan kata2 ini....
maksudnya....berapa ramai ank2 di zaman melinium ini menghormati ibu bapa mereka...
kita...kita...atau lebih khusus...aku yang hidup di zaman ini....
perlukan redha ibu bapaku untuk menggapai redhaNya...
nasihat luqmanul hakim....
hormatilah ibu bapamu...
kerana ibumu bersusah payah melahir, membesar dan mendidikmu...
bapamu memeliharamu, mencari nafkah untuk keluargamu....
berbaktilah kepada kedua ibu bapamu....

tertiba plak terkenang zaman skolah2 dulu....
terbaca artikel dalam surau skolah...
dalam artikel tu ada tercatat....

".....hargailah kedua ibu bapamu selagi mereka hidup...
jika bukan sekarang...bila lagi???
....kalau mereka pergi sebelum sempat kamu mengucap kata
sayang....kamu pasti akan menyesal untuk selamanya...."aku perlu menyayangi
mereka kerana aku tahu...kalau bukan aku yang pergi dulu pasti mereka yang kembali dulu...
"kerana sesungguhnya kepada Allah jualah kita di kembalikan..." Surah Yaasin: 83

Sementara masih ada masa....insyaallah...marilah sama2...
sahabat2 ku....kita menghargai kedua ibu bapa kita....
lalu aku tersedar...jika selama ini aku endah x endah
segala apa yang kedua ibu bapa ku katakan...
mulai saat itu aku lebih menghargai mereka....
kerana ada sahabat2ku di luar sana yang sudah tidak mempunyai ibu @ bapa...
atau kedua2 nya....mereka pasti sedih kerana x dpt berbakti kepada keduanya...
aku....aku...yang masih punya keduanya...
wajib untuk ku....menghormati keduanya...
insyaallah.....

untuk mendapat lebih kepastian...
bukalah surah luqman...
di dalam Kalam Allah SWT itu terdpt seribu nasihat yang bermakna..
buat diriku untuk ku amalkan dan juga buat sahabatku....di luar sana
bagiku...ilmu yang sedikit ini lebih bermakna jika aku amalkan
di samping aku mencari lagi ilmu untuk menambah ilmu di dadaku...
berbanding segunung ilmu yang ada di dada tp x diamalkan....
bak kata pepatah arab....ilmu tanpa amal ibarat pokok x berbuah....

Apa erti pula dengan belajar bukan sekadar dalam kelas...
the meaning of it is....mencontohi tauladan yang baik dan menjauhi yang tidak baik...
atau dengan kata lain...yang lebih tepat...
"amar ma'ruf nahi mungkar...."
aku punya akal untuk berfikir...kamu juga begitu...
berfikir apa yang dilihat...yang berlaku di sekeliling kita...
Allah SWT kurniakan akal bukanlah untuk disia-siakan ...
tetapi memikirkan kebesaran Allah SWT yang luas x bertepi...
aku juga sedang berusaha untuk mencari redhaNya....
marilah kita sama2 mencari redhaNya...
insyaallah... sesungguhnya Allah Sentiasa bersama dengan hambaNya...
yang sentiasa berusaha untuk mendekatiNya.....

marilah kita sama2 berdoa supaya sentiasa di jalanNya....amiin
Doakan juga kesejahteraan kedua ibu bapa kita...

tetiba umi panggil lak...have 2 go...
nant T sambung....(^_~)

2 comments:

luqman hakim said...

sayu rasenye bile baca isi kandungan dalam blog ni..... rase macam nak menitis air mata saye :)

Hawa_T said...

dah lame x bukak...time 2 update it back....