BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, October 5, 2009

Study...study..study..

Assalamuaikum...

semoga selamat....semoga sejahtera semua saudara islam ku...
x kira kat mane....seluruh nusantara...segenap pelosok dunia....
berilah kekuatan kpd diri ku dan saudara ku dalam memerangi
hawa nafsu juga saudara ku yg sedang hebat berperang di Palestin dan di mana jua...
Semoga dikurniakan kemenangan oleh ALLAH....
amiin....

T...
selamat pagi!!!
ucapan untuk diriku....
semoga lebih bersemangat menghadapi ujian2 dari kekasihku....
bak kata kekasihku....
aku x kan mengujimu kalo aku tahu kau x mampu....(surah 2:286)

insyaallah....saya akan bersabar dgn ujianmu....
kerna sabar itu sebahagian drp iman....
malu pun sebahagian dari iman...
kebersihan pun sebahagian drp iman....
oleh kerana saya amik kos matematik....
kenalah praktikkan....hehe...(^_^)
kalu mengikut perkiraan....
sebahagian +sebahagian+sebahagian+...+sebahagian=1
maka akan complete lah iman tu...=1
so...T,bersabarlah untuk mengutip sebahagian tu....
bagaimana sahabat di luar sana???
jom...kita sama2....
bila dah complete baru kekasih saya suka...hehe
org len...untuk kekasih sanggup bt ape je....
saya pun sanggup gak untuk kekasih saya....hehe
saya x kisah kalu kongsi kekasih saya...
sebab saya tahu kekasih saya maha adil....
dia x pernah melupakn saya...hehe
happy nye saya....
saya jelous bila orang suka dia...
tp saya x marah...sebab saya akan lebih bersemangt untuk buat yang terbaik...
terbaik untuk mendapat redhanya....
insyaallah...amiin...

kekasihku=pakweku
hehe...dok cite pasal pakwe je tahu T nie....
studylh...cari ilmu...
nanti kekasih ko x suke kt ko....huhu
sebab ko x berilmu...huhu
study=mencari ilmu
k..k...cite pasal study plak...
doaku semoga kekasihku...
permudahkan urusanku...
urusan di dunia dan akhirat....
lapangkan dadaku....
semoga org-org di sekeliling ku memahami perkataanku....

ishk3....kekasih lagi...
takpe2...kekasih nie len dari len...
d only ONE....
kat mane tadi ek....
haaa...pasal study...
final dah nak dekat..tp rase mcm x cukup lg study...
mmg pun...hehee...
minggu depan lak melambak test...huhu
T....study lah....
untuk teman2 ku....selamat study gak...
T doakan semoga semua berjaya....insyaallah...
kita same2 bt yang terbaik...
mencari redha ALLAH....
gembirakan hati umi dan abah!!!!
redha kedua ibu bapa, redha ALLAH....
so...apa lag T....usaha k....jgn putus asa....
jooooom....study!!!!!

T...(^_~)

Sunday, October 4, 2009

Pesan Guru....

1. Belajarlah dari asas dan beramallah dari asas, nescaya kamu akan menjadi insan yang istiqamah. Amal yang sedikit

tetapi berterusan akan melahirkan natijah-natijah yang baik dan bermanafaat...

2.Aku bertanya: Bagaimana ingin menjadi orang yang dekat dengan Tuhan?

Guru menjawab: Dekatilah Dia...

3. Aku bertanya: Bagaimana mahu mendekati Dia?

Guru menjawab: Dekatilah apa yang disukaiNya dan tinggalkan apa yang mnjadi

kebencianNya......

4. Aku bertanya: Perlukah seorang hamba mengenal dirinya?

Guru menjawab: Mengenal dirimu itu adalah salah satu cara pengenalan kepadaNya, setiap sesuatu dijadikan berpasangan dan Yang Tidak Dijadikan bertentangan keadaanNya dengan segala yang dijadikan...

5. Aku bertanya: Perlukah kita berteman dalam pencarian dan perjalanan menuju kepadaNya?

Guru menjawab: Berteman lebih baik dari bersendiri, semoga rohani kamu bertemu dengan rohani yang tidak bertentangan...

6. Aku bertanya: Bolehkah kita marah?

Guru menjawab: Boleh, kerana ianya fitrah. Cuma, letakkan kemarahan atas tempatnya...

7. Aku bertanya: Bagaimana mahu meletakkan kemarahan atas tempatnya?

Guru menjawab: Marahlah kerana Dia bukan kerana nafsu.

8. Aku bertanya: Bukankah marah itu sendiri adalah nafsu, bagaimana mahu marah tanpa nafsu?

Guru menjawab: Itulah dia fitrah, nafsu itu adalah kehendak dan fitrah kita hidup bersamanya atas dasar alat, nafsu itu hanya alat bukan matlamat.

9. Aku bertanya: Bagaimana mahu mengetahui yang kita marah kerana Allah?

Guru menjawab: Kenalilah nafsu...

10. Aku bertanya: Bagaimana mahu mengenali nafsu?

Guru menjawab: Tiliklah hatimu dengan ilmu...

11. Aku bertanya: Apakah masalah besar salik?

Guru menjawab: Bergantung dengan makhluk...

12. Aku bertanya: Apakah antara amalan yang paling baik buat salik?

Guru menjawab: Menahan lidah...

13. Aku bertanya: Mengapa menahan lidah itu penting?

Guru menjawab: Menahan lidah itu mendekati wara’.

14. Aku bertanya: Mengapa wara’ itu penting?

Guru menjawab: Kerana ianya akan mengembalikan insan kepada fitrah...

15. Aku bertanya: Adakah kembali kepada fitrah itu penting?

Guru menjawab: Ianya penting kerana mengenali fitrah diri insan itu akan menjadikan diri kita sebagai seorang hamba

yang sedar diri...

Aku bertanya: Apakah ikutan yang paling baik buat salik?

Guru menjawab: Ikuti syariat sepenuh hatimu...

Dari Abi Hurairah r.a. : Rasulullah s.a.w telah bersabda:

"Sesungguhnya Allah itu baik, tidak menerima sesuatu kecuali yang baik. Dan sesungguhnya Allah telah memerintahkan kepada orang-orang mu'min (serupa) dengan apa yang telah diperintahkan kepada Rasul-rasul, maka Allah telah berfirman: " Hai Rasul-Rasul! Makanlah dari segala sesuatu yang baik, dan bekerjalah kamu dengan pekerjaan yang baik". Dan firman-Nya lagi: " hai orang-orang yang beriman! Makanlah dari apa-apa yang baik yang telah kami rezekikan kepadamu." Kemudian baginda telah menceritakan seorang laki-laki yang telah jauh perjalanannya, berambut kusut penuh dengan debu. Dia menadahkan kedua tangannya ke langit dan berkata: 'wahai Tuhan' wahai Tuhan' sedangkan makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram dan dikenyangkan dengan barang yang haram, maka bagaimana akan diterima permintaannya?" (Muslim)

17. Pesan guru: Beradablah kerana adab itu cermin hatimu...

18. Aku bertanya: Bagaimana mahu dikasihi oleh Allah?

Guru menjawab: Kasihilah seluruh makhlukNya di muka bumi...

19. Pesan guru: Dari Abi al-Abbas Abdillah bin Abbas r.a. telah berkata:"saya pernah berada di belakang Nabi s.a.w. pada suatu hari, maka baginda bersabda: "hai anak! Aku akan mengajarkan engkau beberapa kalimat: " Jagalah Allah pasti Allah menjaga engkau. Jagalaha Allah pasti engkau akan mendapatkanNya dihadapanmu. Jika engkau minta, mintalah tolong kepada Allah. Ketahuilah, bahawa sesungguhnya jika bersatu umat manusia untuk memberikan manfaat (kebaikan) kepadamu dengan sesuatu, nescaya tiadalah mereka dapat mencelakakan kamu kecuali dengan sesuatu yang telah ditentukan oleh Allah kepadamu, telah diangkat kalam dan telah kerng (tinta) lembaran-lembaran itu."

Dan dalam riwayat selain tarmizi:"jagalah (peliharalah) kenangan ingatan kepada Allah, pasti engkau mendapatkan-Nya dihadapanmu. Hendaklah mengenal Allah pada masa lapang(senang), pasti Allah akan mengenal engkau pada masa sempit (susah). Ketahulilah bahawa apa yang harus menyimpang (tidak mengenai) daripadamu, tidak akan mengenai engkau, dan apa yang harus mengenai engkau tidak akan menyimpang daripadamu. Dan ketahuilah bahawa sesungguhnya kemenangan ada beserta kesabaran, dan sesungguhnya kesenangan ada beserta kesusahan dan sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan."

Pesan guru lagi: Berprasangka baiklah dengan Tuhanmu dengan sebaik-baik juga selayak-layak sangkaan...

aku juga ingin berusaha...insyaallah sedang berusaha mengenali diriku untuk mencintaiNYA...
amiin YA ALLAH....amiin YA RAHMAN....amiin YA RAHIM....
YA RABBAL'ALAMIN.....

T..(^_^)

Aku ingin bercinta.....

Beruntunglah orang

yang bercinta dengan

Allah kerana mendapat

perhatian, cinta dan

Kasih sayangNya

Istimewanya orang yang

bercinta dengan Allah

mendapat balasan

cintaNya kerana

seluruh isi langit dan

bumi akan turut

mencintainya

Kecintaan Allah

berakhir dengan

bahagia dan tenang tika

di dunia lagi.

Di akhirat. dijaminkan

pula kebahagiaan yang

abadi Begitulah

istimewanya insan yang

mencintai Allah yang

Maha Pencipta.

Semoga akulah orang itu.

mencintaiMU sepenuh hatiku...

T



Wednesday, August 19, 2009

ramadhan Mubarak.....

assalamualaikum...

ahlan wasahlan..ya ramadhan....

emmm....setelah asyik je dok makan...
akhirnye...datanglah ramadhan...

Ya ALLAH....
harapanku semoga sempat aku merasai keindahan
bulan yg mulia nie....
tinggal lg berape hari je....
insyaallah...
jika aku masih diberi kenikmatan untuk merasai setiap sedutan oksigenmu...

Ya ALLAH..
betapa aku merindui saat berdua-duaan dgnMU...

Ya ALLAH...
betapa aku tahu..aku mmg hambaMU yang lemah....

Ya ALLAH...
berilah aku kekuatan untuk beriman dan beramal soleh padaMU....

Ya ALLAH...Ya ALLAH...Ya ALLAH.....

Sunday, July 19, 2009

Makanan Rohaniku....

assalamualaikum...

salam ukhuwah....

emmm...topik makan....
makan....makan...makan..
wah...bestnyer...kenyang...
tadi aku mkn nasi dlm claypot...
aku makan ais kacang...
aku makan mee sizzling....
++++ mcm2 lagi lh....
asyik makan aje...
eh!!! dah gemuklah......fizikal mula menunjukkan hasil
hasil....makan ...makan ...makan...

akibat..???

malas nak solat...
malas nak baca AL-Quran..
malas nk solat sunat tahajjud...
malas nak puasa....

ishk3....
malas...malas...malas....

tanpa aku sedari...
macam mana dengan rohani aku???

KURUS!!!!

mcm mane nk nampak??
dah benda kt dalam....
hati berbisik....
tp...walaupun dah byk makan tp still rasa lapar....
rase kosong!!!
itulah akibat makanan rohani x diberi...
huhu....
sedih aku...sendirian....sorang2...
rase mcm dah ramai kawan....tp still rase sorang2....
huhu...
....rohaniku berbisik...
"itulah....ko x beri aku makan!!"
aku dah x berdaya nak mengisi hatimu lagi....
huhu....

aku.....
"mcm mane aku nak bagi makan untuk kau???
senang je....
kau hiasilah dirimu....

"bagaimana???"
pakai make up...???
tidak perlu semua itu...

antaranya...

*solat lima waktu....di awal waktu
*baca Al-Quran...walau sehelai muka surat/hari
*berpuasa....menahan nafsumu
*solat sunat tahajjud....menenangkan jiwa yg gundah
*bersedekah...boleh menyenangkan hati...

itulah yang akan menggemukkan aku....(rohani)

baiklah wahai rohani ku...
jika itulah perlumu.....
aku akan berbuat mengikut kehendakmu....
aku tahu....itulah yang perlu bagiku...
untuk mendapat redhaNYA....kasihMU....

wallahuallam....

Tuesday, June 30, 2009

Renung2kan....dan selamt berAMal....

SILA RENUNGKAN....

Suatu hari, Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya lalu beliau bertanya (Teka Teki ) :.........

Imam Ghazali = " Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini ?
Murid 1 = " Orang tua "
Murid 2 = " Guru "
Murid 3 = " Teman "
Murid 4 = " Kaum kerabat "
Imam Ghazali = " Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI . Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati ( Surah Ali-Imran :185).

Imam Ghazali = " Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?"
Murid 1 = " Negeri Cina "
Murid 2 = " Bulan "
Murid 3 = " Matahari "
Murid 4 = " Bintang-bintang "
Iman Ghazali = " Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU . Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama".

Iman Ghazali = " Apa yang paling besar didunia ini ?"
Murid 1 = " Gunung "
Murid 2 = " Matahari "
Murid 3 = " Bumi "
Imam Ghazali = " Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah Al A'raf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka."

IMAM GHAZALI" Apa yang paling berat didunia? "
Murid 1 = " Baja "
Murid 2 = " Besi "
Murid 3 = " Gajah "
Imam Ghazali = " Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah."

Imam Ghazali = " Apa yang paling ringan di dunia ini ?"
Murid 1 = " Kapas"
Murid 2 = " Angin "
Murid 3 = " Debu "
Murid 4 = " Daun-daun"
Imam Ghazali = " Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT . Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat "

Imam Ghazali = " Apa yang paling tajam sekali di dunia ini? "
Murid- Murid dengan serentak menjawab = " Pedang "
Imam Ghazali = " Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ini adalah LIDAH MANUSIA . Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri "

"sampaikanlah walau satu ayat"...

terima kasih CINTA...

alhamdulillah...

dah lame cuti....br dpt bk blog blk...
byk pengalaman baru....cuti 2 bulan...

keje....
kat tempat keje baru??
eemmm...mcm2 jenis perangai,gaya,style....mcm2lh...
bak iklan astro..."mcm2 ada !!!!"

pengalaman mengajar aku erti kehidupan...bukan apa yang kita sangka dan harapkan semua indah dan seperti yg kt sangka...

hari pertama keje...

awak pekerja baru??
ye puan...
awak pasti awak bleh buat keje berat...
insyaallah bleh puan...
keje ape ek??
awak jadi room attandent...
dengan kata lain...housekeeping...
apo ko bondo eh jang????
alah...kemas bilik.. basuh toilet...vacuum bilik....
eemmm...interesting, menarik2....aku pun mulalh...
dari kul 9 pg smpi 5ptg....
aduh....mak!!!! sakitnye....abih satu badan lenguh2....
bantainye minyak afiat...gamat...janji bdn elok...

seminggu kemudian....

selame satu minggu..aku keje kat situ...satu staff pun aku x nmpak yg solat...
isk2...pelik pun ada... ABC sedunia ke???
kebetulan first day keje kt situ aku ABC...doklh rehat dalam bilik rehat....
2 yg bleh perasan 2...mula2 aku ingat aku silap pk tp....memang betul....
waktu rehat adalah sekadar untuk menambah dan menebalkn make up or
lg best..."touch up...."
isk2....
lg best kalo bt overtime...katanya qada je solat..
entah tok guru mane diambilnye ilmu...
sedangkan org sakit pun kena solat
apalagi yang chat tubuh badan...
xde cacat cela....
astaghfirullah....
Ya ALLAH...
betapa dunia sudah akhir zaman...
Ya ALLAH...
aku mohon padaMU...
janganlah KAU pesongkan hatiku,
setelah ko berikan hidayahMU...
tetapkanlah hatiku pada agamaMU

kat cni bukan aku nak cite pasal buruk orang2 kt situ
tp mengingatkn diri sendiri...dan sahabat2 ku
solat 2 bukan bleh bt main2...
tiang agama...
kalo dah x solat ...
apa lg tiang yang kita nk dirikan...
mmg aku terkilan dan sedih...melihat kejadian td 2...
bila dunia dah akhir zaman...
manusia cbuk mengejar harta dan kekayaan..
yang wajib di tinggalkan...
ingatlah DIRI INI & sahabat2...
amalan yang pertama dihitung adalah SOLAT...
kalo x solat...mcm mane nk hitung amalan lain...

Wahai sahabat2...
marilah kt sama berdoa...
semoga kt senantiasa berada di jalanNYA....
solatlah sebelum kita disolatkan....

moral value:

jangan tinggal SOLAT...
jangan terlalu mengejar harta dunia....
kerana....
dunia ini makin dikejar makin pergi...meninggalkan kita...
tetapi akhirat...makin dicari makin dtg mendekat....

akhir kalam...
sekadar ingatan untuk DIRI INI...
segala kekurangan...teguran
insyaallah...diterima dgn hati yg terbuka...
wallahualam....(^_^)